Meget provoserende oppførsel av Sokndal Kommune mot Åna Sira Fotballklubb.

Postet av Åna-Sira FK den 17. Nov 2017

En meget provoserende oppførsel og avgjørelse av Sokndal Kommune mot Åna Sira Fotballklubb.

Åna Sira Fotballklubb har hatt en god dialog med Titania AS da de tok kontakt vår\sommer 2017 for å høre om de kunne låne\leie treningsarealet vårt på grusbanen i Åna Sira ifm bygging av ny linje og trengte en riggplass til dette. Titania var veldig klare på at de ønsket at dette skulle være frivillig for Åna Sira Fotballklubb hvis de kunne avstå dette treningsfeltet vinteren 2017\2018 og at de da ville kompensere Åna Sira Fotballklubb med kr 25000 som kunne brukes til avbøtende tiltak og alternative treningsarealer\metoder i denne perioden da dette treningsfeltet ikke kunne brukes. Jeg som banemester\stadion ansvarlig på Åna Sira Stadion opplyste Titania AS om at dette er kommunal grunn og at dette måtte avklares med Sokndal Kommune teknikk og miljø avdeling som er ansvarlig for slike anlegg i kommunen da dette er definert som et trenings\kultur\miljø-areal.

Da jeg også fungerer som oppmann for fotballgruppen i ÅSFK så har jeg hatt en dialog og avklaring med denne for å få aksept for å låne ut treningsarealet vårt mot en kompensasjon som kunne brukes til avbøtende tiltak, alternative treningsarealer og høyst tiltrengt utstyr til banen, som egentlig kommunen er ansvarlig for å kjøpe inn. Jeg fikk da aksept i gruppen for dette og meddelte dette til Titania og Sokndal Kommune.

Teknikk og miljøsjef i Sokndal Kommune, Titania AS og Åna Sira Fotballklubb hadde en veldig god dialog og ble enige om at hvis ÅSFK ville avstå treningsfeltet sitt og Titania ville kompensere klubben i denne sammenheng slik at disse midlene kunne brukes til avbøtende tiltak så hadde ikke Sokndal Kommune noe i mot dette, og syntes dette måtte være en veldig god løsning for alle parter. Teknikk og miljøsjef var samtidig klar på at avtalen om dette måtte sendes rådmann i kommunen for godkjenning. Alt dette ble gjort og avtalt i juli 2017. Etter dette hørte vi ikke mer fra kommunen så ÅSFK og Titania fortsatte dialogen og tilretteleggingen for opparbeidelsen av riggplass og tidspunkt ble gjort og avtalt.

I slutten av oktober 2017, altså 3 måneder etterpå, så starter problemene da Titania AS sender oss en bekymringsmelding om at Sokndal Kommune forlanger at leien og kompensasjonen som var avtalt skulle til Åna Sira Fotballklubb skulle til Sokndal Kommune og ferdig med det. Dette kom i en mail til Titania AS fra næringssjefen i Sokndal Kommune om dette i form av en vedlagt avtale. Ingen forklaring, ingen dialog med de opprinnelige partene i saken eller drøftinger.

Vi ba umiddelbart om en forklaring fra kommunen og da blandet plutselig ordfører og rådmann seg inn i saken og sa at de har nå omdefinert treningsarealet til næringsareal slik at de da kunne ta leie av Titania for dette og at ÅSFK ikke skulle ha noe som helst. Dette er en helt ulovlig fremgangsmåte. Dette er ett trenings\kultur\miljø areal og kan ikke bare omdefineres til næringsareal uten en reguleringsplan og et påfølgende lovlig vedtak i kommunestyret. Helt totalt håpløst av en næringssjef, ordfører og rådmann, men noe må de vel forsvare vedtaket sitt med om å frarøve denne summen, kr 25000, fra Åna Sira Fotballklubb.

Vi står nå altså uten treningsareal i hele vinter halvåret fra november 2017 til mars\april 2018. Vi får ingen kompensasjon som kan brukes til avbøtende tiltak eller alternative treningsmetoder\arealer. Vi får ingen tilbud fra kommunen om løsning eller andre treningsarealer. Rett og slett en total voldtekt av hele Åna Sira Fotballklubb.

Det vi nå står igjen med er en ballbinge som er totalt utslitt og ikke lenger egnet til fotballtrening.

Jeg kan ikke annet en å si at en sånn behandling fra Sokndal Kommune mot Åna Sira Fotballklubb er bare rett og slett skammelig og totalt uakseptabel. At Sokndal Kommune ved næringssjef, ordfører og rådmann ønsker å oppføre seg slik mot Åna Sira Fotballklubb for en sum på kr 25000 er for meg helt utrolig men sier mye om hva slags kommune og fokus de har i Sokndal. Det en må være klar over er at kr 25000 er en enorm sum for Åna Sira Fotballklubb som hadde vært enormt kjærkommen til bruk til avbøtende tiltak for fotballgruppa og til innkjøp av utstyr til bane. Har jobbet som frivillig i Åna Sira Fotballklubb i 20 år nå og legger ned 4-500 dugnadstimer i året på stadionanlegget, som oppmann, kasserer og mange andre oppgaver og har egentlig bare lyst å gi totalt opp og legge ned hele greia når vi har en kommune som ikke ønsker oss livets rett.

Vi avventer fortsatt svar fra Sokndal kommune på  noen henvendelser vi har gjort i denne saken men regner ikke med at næringssjef, ordfører eller rådmann nedverdiger oss noe svar i det hele tatt dessverre.