Åna Sira Fotballklubb og Velforening ruster opp klubbhallen ifm mottatte midler for salg av skole og grendehus i bygda.

Postet av Jan Petter Kvelland den 22. Okt 2022

Åna Sira Fotballklubb og Velforening skal ruste opp klubbhuset i Åna Sira ved hjelp av midler som vi mottok ifm salget av skolen og grendehuset.

Flekkefjord og Sokndal Kommune bestemte at Åna Sira Skole og Grendehus skulle selges etter at skolen ble lagt ned. Midlene som kom inn ifm salget skulle så tilbakeføres til bygda som en kompensasjon for bortfall av grendehusdelen. Da Åna Sira Fotballklubb og Velforening er den eneste gjenlevende foreningen som representerer bygdas befolkning og interesser så ble avtalen inngått med oss av kommunene. Det påligger klubben ett stort ansvar ifm dette men det tror vi klubben sammen med bygda vil løse til det beste for alle sammen. Vi må dokumentere bruken av midlene og tiltakene vi skal utføre ovenfor kommunene.

Vi har nå mottatt disse midlene og laget en stor opprustningsplan for klubbhuset i Åna Sira, samt at vi også investerer en stor sum av egne oppsparte midler i dette arbeidet.

Vi skal da oppgradere klubbhallen slik at denne da kan fungere som erstatning for grendehuset og bli ett nytt og moderne selskapslokale samt klubblokale for alle innbyggere i Åna Sira.

Vi skal installere og montere heis i bygget slik at tilgjengelighetene for alle som ønsker å bruke klubbhallen økes betraktelig. Dette har vært ett ønske i mange år men det er store midler som må til i slike tiltak og de har vi nå tilgjengelige.

Det skal skiftes vinduer i hele bygget, samt at gammel defekt dør i tidligere postavdeling skal fjernes og det skal monteres inn nye moderne vinduer istedet. Klubbhallen skal rengjøres og males samt at det skal legges ett kraftig og godt belegg på gulvet i selve festsalen.

Det skal monteres solcelle anlegg på det sørvendte taket slik at vi kan få ned de ekstreme strøm utgiftene som vi i dag opplever samt at vi da også bidrar i det grønne skiftet som pågår.

Det er tidligere installert og montert 3 stk varmepumper til erstatning for gamle panelovner, samt at hele kjøkkenet er skiftet og oppgradert.

Alle disse tiltakene og prosjektene er forholdsvis kostbare og totalt ligger kostnaden samlet på hele oppgraderingen av klubbhallen på ca kr 1 500 000.-..

Vi er også i prosess med Sira kvina Kraftselskap om kjøp av eiendommen mellom klubbhuset og Jørg Holm. Dette for å sikre oss litt mer boltreplass rundt klubbhallen og at vi da har muligheten i fremtiden til eventuell utvidelse av bygget.

Klubben samarbeider også med Sokndal Kommune om opprustning av lekeplassen på Log og her er det en deling av utgifter mellom partene. Dette er også en rimelig stor sum for klubben som vi investerer i dette arbeidet.

Badeplassen i Hammarhølen er tidligere oppgradert og noe nytt utstyr er montert, men her vil vi nok også etterhvert se på muligheten til investeringer i noe mer oppgradering hvis mulig og det finnes økonomiske midler tilgjengelig.