Infomøte om svevestøv problematikken fra deponiet til Titania gjennomført i dag mandag 2 desember i Åna Sira

Postet av Jan Petter Kvelland den 2. Des 2019

Da har det vært info møte om svevestøv problematikken fra deponiet til Titania i Åna Sira Fotballklubb sitt klubbhus i Åna Sira 2 desember 2019. Møtet var en respons på henvendelse sendt til Sokndal Kommune, Flekkefjord Kommune og Titania i juli 2019. Vi har jobbet i nesten et halvt år med å få til dette møte og dialogen med de involverte.

Titania møtte mannsterke opp med direktør Dag Larsen og flere ansatte med fagfelt knyttet til deponiet og støvutfordringene, samt konsulent innen støv og støvproblematikk.

Flekkefjord Kommune møtte med ordfører, rådmann og andre fra administrasjonen.

Sokndal Kommune møtte også med ordfører, rådmann og flere fra administrasjonen samt kommune legen.

Representant fra Folkehelseinstituttet deltok via Skype.

Det var med andre ord mange med makt og kunnskap som stilte opp på møte som ble arrangert og fasillitert av Åna Sira Fotballklubb på vegne av innbyggerne i Åna Sira.

To nye ting som kom frem under møtet som er verdt å nevne spesielt er:

Titania er nå er i gang med installasjon og montering av ett permanent vanningsanlegg på deponiet som skal forsøke å avhjelpe situasjonen når det blir vind og tørt og støvproblematikken er som verst. Dette anlegget tar vann fra ett vann i området og er dermed ikke avhengig av at det er produksjon på Titania for å fore anlegget. Anlegget kan levere 400 000 liter i timen ved full drift. Dette skal brukes sammen med 1-3 vanningsvogner som allerede er i planene. Dette får vi håpe kan bedre situasjonen noe.

Det måles også med online måleutstyr på flere plasser i Åna Sira og diskusjonen gikk vel om disse egentlig er gode nok og egnet til målingene som trengs i Åna Sira for å avdekke utfordringene knyttet til støv problematikken. Vind og vindretninger, vær og føre, alt påvirker måleresultater og gjør at det er utfordrende å få korrekte måleresultater. Konklusjonen fra flere, FHI inkludert var vel at det må installeres bedre, flere og mer nøyaktige måleutstyr.

Etter det vi forsto så er deponiet planlagt å fungere frem til ca 2026. Det er også planlagt at høyden på deponiet fremdeles skal opp med 12-16 meter ifht det nivået det er på i dag. Dette kan bli en enda større utfordring da økning i høyden på deponiet også vil gjøre massene mer utsatt for vind, da det er mindre som skjermer når høyden økes.

Det hevdes fra alle kanaler at støvet ikke er helsefarlig da partiklene som registreres er større en innpustbare partikler på PM 2,5 og 10. Det var nok en viss skeptisk holdning til akkurat dette fra innbyggerne i Åna Sira, for å si det mildt. Det ble en debatt om hva støvet inneholder og om det finnes stoffer som er helsefarlige. Dette kom det egentlig ikke noen gode svar på.

Støvet oppleves som problematisk og utfordrende for innbyggerne i Åna Sira og da spesielt ifht merkbart støv i området. Dette støvet legger seg i hus, båter, biler, drivhus, terrasser osv og oppleves som veldig krevende. Det er bekymringer for støv og partikler som blandes inn i vannet vi drikker, frukt, bær og grønnsaker vi spiser osv. Dette kom det vel heller ikke noe god avklaring på om er farlig eller ei.

Om støvet beviselig ikke er helsefarlig så kan det vel også sies at det er vel heller ikke er helsefremmende. Når en ting oppleves som helsefarlig eller som en helseutfordring, ja så er det all grunn til å ta dette alvorlig. Vi får bare håpe ting blir bedre i fremtiden.

Det ble også diskutert rystelsene som vi opplever i bygda under store sprengninger i gruva. Da spesielt denne salven som var nå på fredag 29 november. Denne ble forklart av administrerende direktør at var veldig spesiell og det var en salve utenom det vanlig med lang sprengtid samt at det var 2 salver. Det ble etterlyst rystelses målere og utstyr plassert ut i Åna Sira. Dette må på plass da rystelsene ser ut til å tilta i styrke ettersom gruven nærmer seg Åna Sira i avstand. dette var noe Titania skulle se på å eventuelt gi en tilbakemelding på.

Vi takker alle fremmøtte innbyggere i Åna Sira for at de stilte opp, samt alle deltakerne fra Titania, Flekkefjord og Sokndal Kommune og Folkehelseinstituttet. Totalt var vi ca 60 stk samlet i klubbhallen. Vi takker Åna Sira Fotballklubb for lokalene, flott teknisk utstyr som prosjektor, lerret, mikrofoner og lydanlegg. Vi sender en stor takk til Joker Åna Sira for flott mat som frukt, wienerbrød, twist, kaffe osv..

Det kan se ut som om det muligens blir flere møter da det nok er behov for å opprettholde kommunikasjonen og informasjonen mellom alle partene i denne saken om støv utfordringene fra deponiet til Titania.