Informasjon om prosessen rundt utsettelsen av salget av skole og grendehus i Åna Sira

Postet av Jan Petter Kvelland den 23. Jun 2019

Som dere alle sikkert har fått med dere så ble det vedtatt å utsette saken om salget av skolen og grendehuset i Åna Sira på sist kommunestyremøte i Flekkefjord.

Grunnen til utsettelsen var at Åna Sira Fotballklubb ved undertegnede sendte en henvendelse til kommunene og de politiske partiene om brudd på avtaler og tidligere vedtak om involvering i salgsprosessen med Åna Sira Fotballklubb og Åna Sira Velforening.

Det er viktig med god involvering og høringer i denne saken da det betyr veldig mye for oss innbyggere i Åna Sira hva bygningen skal brukes til, hva summen de eventuelt får for bygningen skal brukes og øremerkes til samt hvordan avtalen blir ifht fremtidig bruk av grendehusdelen for oss innbyggere og hvilken leie vi kan forvente oss.

Det blir et all møte på skolen mandag 24.06 kl 1900 der vi vil informere om innspillet som er sendt samt hva Åna Sira Fotballklubb og Åna Sira Velforening ble enige om på sist styremøte hva vi anser som de viktigste punktene å sikre ifm salget for oss innbyggere i Åna Sira.

Åna Sira Fotballklubb skal også møte kommunene på onsdag kl 1400 til ett drøftingsmøte om prosessen samt at vi da får muligheten til å komme med de innspill vi har i denne saken.

Åna Sira Fotballklubb jobber også med en overtagelse av en eiendom mellom klubbhallen og Jørg Holm som vi da har planer om å ha i reserve hvis det skulle bli aktuelt å bygge ut klubbhallen som erstatning for grendehusdelen. Denne eiendommen er i dag eid av Sira Kvina Kraftselskap og vi har fått tilsagn på å overta denne enten fri for kostnad eller en ved symbolsk sum.

Innspillet som ble sendt til kommunene og de politiske partiene er som følger:

Åna Sira Fotballklubb

v\Petter Kvelland

Eikedalsveien 5

4420 Åna Sira

Org nr 993602361

aanasira@online.no

Flekkefjord Kommune

v\Rådmann Bernhard Nilsen

4400 Flekkefjord

Kopi til: formannskapet og øvrige gruppeledere i Flekkefjord, Sokndal Kommune ved rådmann, ordfører og teknisk sjef.

Angående salg av Åna Sira Skole.

Vi i Åna Sira Fotballklubb er den største aktivitetsbæreren i Åna Sira og har ca 300 registrerte medlemmer, vi er organisasjonsregistrert, frivillighetsregistrert og idrettsregistrert.

Vi fører regnskap som blir revisorgodkjent samt at disse sendes til Rogaland Fotballkrets, Flekkefjord Kommune, Sokndal kommune, Brønnøysundregister ifm diverse søknader.

Vi driver en fotballgruppe, dartklubb, frisbeegolf gruppe, 10 på topp turgruppe, sandvolleyballgruppe osv.

Vi er også en stor aktør ifht diverse prosjekter og tiltak knyttet til velferd for innbyggerne i Åna Sira som for eksempel lyssetting av turvei Åna Sira – Lundevann, etablering av bobilparkeringsplass samt bygging av toalettbygg på grusbanen på stadion området.

Vi jobber sammen med kommunene og velforeningen om utbedring av badeplassen i Hammarhølen, utbedring og etablering av laksefiskeplass med tilgang for brukere med rullestol og barnevogner, utbedring av saltvannskummen i bygda, samt mange andre prosjekter og tiltak.

Vi er i så måte ikke en helt normal fotballklubb i ordets forstand men en aktivitetsbærer i bygda Åna Sira.

Vi ser at salgsprosessen for Åna Sira skole går sin gang.

Det vi lurer på er når tid det skal berammes et møte med kommunene og Åna Sira Fotballklubb\Åna Sira Velforening angående salgsprosessen?

Vi har skriftlig dokumentasjon på at vi skal involveres i salgsprosessen før ett endelig valg av kjøper og avtale om salg gjøres.

Det er utrolig viktig for oss å få komme med innspill i denne prosessen da vi ønsker å få muligheten til å legge frem våre bekymringer nå som vi mister grendehuset vårt.

Skole og grendehus selges samlet etter det vi forstår, men det er beskrevet at potensielle kjøpere vil gi bygdas innbyggere tilgang på grendehusdelen mot en leie som da skal dekke utgifter på dette.

Hvor stor denne leien eventuelt vil bli er usikkert etter det vi kan forstå ut fra sakspapirene.

Tidsaspektet for en slik leie er heller ikke beskrevet i sakspapirene og kan ikke påregnes å vare for evig.

Avtalen mellom kjøper og innbyggerne i Åna Sira er da en veldig viktig sak for oss som vi må involveres i.

Det står også at summen for salget av skolen skal tilbakeføres til bygda Åna Sira med fratrekk av utgifter knyttet til salg og driftsutgifter påløpt i 2019.

Det er viktig for oss at denne summen som eventuelt blir tilbakeført blir øremerket brukt til en bygningsmessig erstatning for grendehusdelen på sikt og ikke til annet.

Den må øremerkes til dette formål for å sikre at denne ikke blir brukt på andre tiltak eller prosjekter som måtte dukke opp.

Denne summen må tildeles en organisasjon som representerer bygda Åna Sira og er organisasjonsregistrert, da enten Åna Sira Fotballklubb eller Åna Sira Velforening.

Dette for å sikre en korrekt bruk av midlene ihht eventuell avtale om dette.

Vi har også noen innspill ifht de eventuelle kjøperne og ønsker å høre mer om fremdrift og planer disse har.

Det er i denne delen av saken også viktig at vi som innbyggere i Åna Sira deltar i prosessen.

Ta kontakt hvis noe er uklart eller dere har noen spørsmål.

Vi ser frem til en positiv tilbakemelding angående berammelse av møte angående salgsprosessen av skolebygget i Åna Sira.

Mvh Petter Kvelland

Åna Sira Fotballklubb