Frisbeegolf banen er oppgradert og klar til bruk i Åna Sira.

Postet av Åna-Sira FK den 8. Mai 2018

Da er Frisbee golf banen oppgradert, ryddet og merket. Nye bane kart samt score kort er laget og ligger klare i kiosken på Åna Sira Stadion. En stor takk fra Åna Sira Fotballklubb til Kjetil Haneberg som har utført en masse arbeid og brukt mye tid på å heve standarden på anlegget samt dokumentasjonen til banen.

Frisbee og annet utstyr ligger til fri benyttelse til alle i kiosken på stadion.

Hva er frisbeegolf?

Frisbeegolfens prinsipper er enkle, man skal kaste en frisbee fra A til B og prøve å bruke så få kast som mulig. Det ligner mye på vanlig golf men man bruker frisbee i stedet for ball og kurver i stedet for hull. Etter første kast går man bort og kaster videre fra der frisbeen ligger, helt til frisbeen ligger i kurven. Man noterer antall kast og går videre til neste «hull». En bane består som oftest av 9 eller 18 hull.

Utfordringene er å kontrollere frisbeens svevekurve mot banens hindere og vanskeligheter. Banens vanskligheter består til dels av hullets lengde og hindringer i form av trær, vann, buskas og høydeforskjeller. Når det blåser vil vinden gjøre det enda mer utfordrende og spennende.

Banen i Åna er en enkel  9 hulls bane, med mange korte å greie hull. Det er et oversiktskart ved kiosken på banen som viser rekkefølgen man skal kaste på kurvene. Inni kiosken ligger det også utlåne-frisbeer, samt papirlapper og kulepenn for å føre resultat underveis. Det er også kart på hvert hull som viser lengde, høydeforskjell på utkastrampe og kurv.