Avtale mellom Sokndal Kommune og Åna Sira Fotballklubb vedtatt.

Postet av Åna-Sira FK den 5. Des 2017

Avtalen som gir Åna Sira Fotballklubb full økonomisk kompensasjon for avståelse av treningsarealet på Åna Sira Stadion vinteren 2017-18 er nå endelig vedtatt og godkjent i Sokndal Kommune.

Åna Sira fotballklubb vil motta kr 23750.- som tilsvarer summen Titania AS betaler for å leie arealet ut mars 2018. Det har vært en lang og krevende prosess for å komme i mål med denne avtalen. Mange timers arbeid og mye dokumentasjon er gått mellom Sokndal Kommune og Åna Sira Fotballklubb. Undertegnede har brukt mye tid og krefter på dette som egentlig burde vært en selvfølge og en rett frem sak, men det var det dessverre ikke. Åna Sira Fotballklubb har også fått en beklagelse fra Sokndal Kommune for dårlig kommunikasjon og informasjon i saken.

Sokndal Kommune ved plan og teknikk sjef, næringssjef og ordfører skal ha ros for å ha tatt saken på alvor og tatt kontakt med Åna Sira Fotballklubb for å få løst saken til det beste for alle parter. Vedtaket som er gjort var det eneste fornuftige og rette å gjøre i denne saken.

Treningsarealet er utlånt til Titania AS til riggplass ifm bygging av ny 66kv linje fra Åna Sira til Logsmyr\Titania ut mars 2018.

Åna Sira Stadion er eid av Sokndal Kommune og driftes og vedlikeholdes av Åna Sira Fotballklubb ihht tidligere inngått drifts og vedlikeholdsavtale. Denne drifts og vedlikeholds avtalen sikrer en høy standard på anlegget og lang brukstid. Det er en selvfølge, som vedtaket også sier at kommunal grunn kan ikke leies ut av andre enn kommunen. Det var derfor Åna Sira Fotballklubb ved undertegnede informerte Titania AS og Sokndal Kommune om at dialogen om utleie av arealet måtte bli mellom dem først og fremst men at Åna Sira Fotballklubb skulle konfereres underveis da vi er de daglige brukerne av arealet.

Titania AS, Sokndal Kommune og Åna Sira Fotballklubb var alle enige om at hvis treningsarealet skulle leies ut så måtte det være frivillig for klubben og kompensasjon skulle tilfalle klubben og brukes til avbøtende tiltak for fotballgruppen. Nå er dette endelig vedtatt og godkjent.

Vedtaket fra Sokndal Kommune:

Melding om vedtak: Åna-Sira Fotballklubb: Søknad om økonomisk kompensasjon for avståelse av treningsfelt

Formannskapet 28.11.2017 - Sak:074/17

Det er gjort følgende vedtak i saken:

1. Søknad fra Åna-Sira Fotballklubb av 20/11-17 som økonomisk kompensasjon for avståelse av treningsfelt vinteren 2017/2018 innvilges som omsøkt.

2. Leieinntektene på kr 23.750,- utbetales til Åna-Sira Fotballklubb.

3. Sokndal kommune beklager dårlig kommunikasjon med Åna-Sira Fotballklubb omkring avtalen som Sokndal kommune har inngått med Titania AS.

4. Det presiseres at lag/foreninger som disponerer kommunal grunn ikke kan inngå avtale om utleie av grunn til andre. Det er Sokndal kommune som grunneier som må inngå denne type avtaler. Lag/foreninger vil allikevel ha mulighet til å komme med en begrunnet søknad om å beholde leieinntektene.